Mid-West

Hvordan beskriver man et land, man har SÅ mange forestillinger og fordomme om? “Stemning på dyret” er nok noget af det nærmeste vi kommer i dag, men der skal ikke herske ét sekunds tvivl om, at USA på alle måder lever op til vores meget høje forventninger. Landskaberne og naturen er ubeskriveligt smukke, med så skiftende kulisser for vores rejse, at vi føler, at vi har besøgt en lang række forskellige lande, siden vi krydsede grænsen for knap tre uger siden.
Menneskerne er svære at blive kloge på – for hvordan kan de alle sammen være klicheer af typer? Vi elsker det, det skal der ikke være tvivl om! Vi vender tilbage med lidt historier, om de folk vi har mødt.

Vi har på det seneste været i Utah, en stat der er ved at sprænges af nationalparker, monumenter og vi skal komme efter dig. Tag et kig på billederne nedenunder, og tilføj venligst selv lidt storslåethed, som vi ikke kan indfange med vores kamera.

______________

How do you describe a country , you have SO many preconceptions and prejudices about? ” Atmosphere” is probably one of the closest words we will come up with today, and with no doubt the USA meet our very high expectations. The landscapes and nature is indescribably beautiful, with changing scenery, that we feel that we have visited many different countries since we crossed the border for almost three weeks ago.

_MG_2466 Utah Delicate ArchVed solnedgang flokkes folk ved “Delicate Arch” i Arches National Park – og vi troede, vi kom uden for sæsonen…

_MG_2726 Utah Canyon Lands      _MG_2550 Utah Arch gennem archUdsigten fra “Dead Horse Point” i Canyonlands National park til venstre, var til at blive ydmyg af – til højre en naturlig bue set gennem en anden bue i morgenlys. Arches NP.

_MG_2754 Utah White CanyonNatural Bridges State Park var egentligt mest et tilfældigt stop, vi havde undervejs på en af vores mange lange køreture gennem Utah. Stedet var dog fortryllende smukt, og de naturlige broer, der er en øverst på billedet herover, var bestemt et stop værd.

_MG_2744 Utah White Canyon     _MG_2816 Utah White CanyonDen samme park bød også på seje trapper når stejle klipper skulle forceres, samt levn fra tidlige indianerbeboelser – sidstnævnte bestående af både kunst på klippevæggene og små lerhytter på stejle klippeskråninger.

_MG_2863 Utah lejrhyggeVed Goblin Valley State Park fik vi vores første bøde – for at tage et “uautoriseret bad” på en campingplads…. Små mennesker i uniformer med al for meget magt, findes tydeligvis også i USA. Bøde eller ej – vi råhyggede os ved lejrbålet om aftenen!

_MG_2894 Utah Goblin ValleyAt besøge Goblin Valley var som at træde ind i en filmkulisse. Vi havde meget sjov med at finde sære former i klipperne, og kravle rund på besynderligt udseende klipper.

_MG_3091 Utah Little Wild Horse Canyon  _MG_3130 Utah Little Wild Horse Canyon
Little Wild Horse Canyon er skåret ud i sandsten, af floder der har løbet gennem området i millioner af år. Mange steder var der udfordrende forhindringer, der skulle forceres på krævende vis, smalle passager og klaustrofobiske forhold. Vi vandrede 13 kilometer i disse utrolige kløfter og følte os meget heldige. Billedet her under er fra samme sted.

_MG_3070 Utah Little Wild Horse Canyon

IMG_2404 Utah Fisher TowerSidst men ikke mindst får I lige en omgang sprællemand – foreviget ved Fisher Rocks, tæt op ad Coloradofloden, hvor vi ligeledes sov et par (lune!) nætter.

Hav det noget så dejligt alle sammen! Vi tænker på jer.

Reklamer
Dette indlæg blev udgivet i Nordamerika, USA. Bogmærk permalinket.

3 svar til Mid-West

1. Birgitte Høxbroe siger:

Breath taking !!!

2. AG siger:

Hej i to , det er så dejligt at klikke ind her på jeres side og få lyst til atter at rejse tilbage til noget af alt det i har set og ser. Så glade for i nyder det hele så meget og giver vi andre et indblik i denne fantastikse rejse. Selv var jeg helt vild med Canada og vest USA, så dette gør det hele endnu mere levende her:-) i er gode fotografer. Forsat god rejse, sender jer et stort og kærligt kram. Faster & CO

• pernillesandgaard siger:

Hej faster
      Jeg er så glad for, at I følger med i vores tur, det betyder rigtig meget. Jeg har tænkt på dig og Ejner så mange gange, i mens vi har rejst igennem Utah. Jeg kan huske, at du har fortalt om Bryce og Zion – og især hvor fantastisk smuk og anderledes Bryce er – så jeg har virkelig glæder mig rigtig meget til, at vi skulle dertil .. og hold nu op! Det var jo som at træde ind i en anden verden i Bryce Nationalpark. Jeg synes mest af alt, at det lignede kæmpe tårne, som var skudt op af jorden! Vi kom tidligt og fik både morgen – og aftensol med, det var en utrolig stor oplevelse.
      Men jeg var godt nok også vild med Zion. VI kom jo fra nord, og havde været i de røde klipper i et stykke tid, så det var lidt et nyt pust at opleve Zion. Samtidig var vi så heldige at få tilladelse til at gå en vandretur, som kun få mennesker kan komme på om dagen, og de pladser skal reserveres måneder i forvejen. Men det viste sig, at der lige var to pladser tilbage, så dem hapsede vi for sølle 10 dollars. Vi skulle 20 minutters kørsel op til en vestlig indgang, hvor vi startede med at gå meget stejlt ned af en laaang klippevæg, så 10 kilometer langs en flod med tusind varianter af efterårsrøde og – gule farver, indtil vi kom til højdepunktet af turen, ”the Subway”, som nærmest var en tunnel skabt af floden. Det er nok den smukkeste tur, jeg nogensinde har gået.
      Vi er kørt igennem Arizona de sidste par dage – set Grand Canyon, som godt nok er helt storslående. Vi tog aftensmad og soveposer med ud på en klippe og blev der fra solen gik ned indtil stjerner overtog himlen. Og nu er vi nået til Nevada. Det vestlige USA bliver helt sikkert også en af mine favoritter!
      Håber I har det skønt hjemme på lille Fyn og alt går godt. Hils hele den skøre og dejlige familie, tænker på jer.