Regnskov og ruiner

Efter vi havde skrottet vores elskede bil i Mexico City, måtte vi lave drastisk om på vores planer for den videre færd i Mexico og Mellemamerika. Vi hoppede på natbussen mod Oaxaca,  som udtales “wa-HA-ka” (!), og er siden hen kommet til Palenque, hvor vi bor midt i den ægte jungle, med en dejlig flod løbende forbi vores lille Cabãna, en primitiv og fugtig hytte. Hvad mere har man brug for, når solen skinner, og man bliver lullet i søvn af junglens fortryllende lyde?

Monte Alban Panorama pt. 2.0

Monte Alban PanoramaVi besøgte ruinbyen Monte Alban i Oaxaca. På toppen af et lille bjerg havde vi udsigt over de omkringliggende dale, og ud over den moderne storby – noget af en kontrast!

Palenque brøleabeOg nu hvor vi taler om kontraster: Efter at have rejst i mere end tre en halv måned var det ubeskriveligt at træde ud i den altomsluttende junglevarme i Palenque efter en bustur på mere end 15 timer. Vi har længe haft sol og sommer, men den kvælende fugtighed i troperne er først kommet nu. Vi bor seks kilometer fra byen i en en lille enklave af små hytter, en hyggelig restaurant og et par barer. Nogle kilometer længere inde i junglen ligger Palenque ruinerne, som har UNESCO verdensarvs-status. Brøleaben var midt i sin frokost, da vi kom snigende, og den mærkede tydeligvis ingen fare.

Palenque brøleabe 2… Til gengæld var det ikke alle grene, der blev spise med lige overbevisende maskulinitet, og vi fik os et godt grin af den smukke abe.

Jungle MexicoLængere inde i junglen var der flere ruiner at finde – og mere smuk jungle selvfølgelig! Vi forstod først, hvorfor vi var helt alene, da det gik op for os, at vi havde taget en bagvej ind i området.

Palenque vandfaldI regnskoven er der selvfølgelig vand over alt. Her smukke vandfald i nationalparken.

Palenque RuinsHovedattraktionen ved Palenque ruinerne er bl.a. denne enorme pyramide, der tidligere indeholdt en mægtig mayakonges grav. Graven er udstillet på museet i udkanten af parken. Alt sammen ret fascinerende…

Palenque Ruins (1)  Yaxichilán
For at bryde kronologien lidt, springer vi frem til ruinområderne Yaxchilián og Bonampak. Fra Palenque var vi var på en laaaang tur i det sydligste Mexico, hvor den sidste del blev tilbagelagt ad grænsefloden, bogstaveligt talt, på grænsen mellem Mexico og Guatamala.

Aftenhygge i Cabana   Aftenhygge i Cabana (1)
Pernille hygger under myggenettet i vores hytte, mens floden roligt glider forbi under terrassen. Vi kan vist godt prale lidt og sige, at vi har det som blommen i et æg.

Nyd julemaden lidt for os, og drik en ekstra snaps til julefrokosten!
Kærlighed og junglevarme fra Pernille og Thomas

Reklamer
Dette indlæg blev udgivet i Mexico, Nordamerika og tagget , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

3 svar til Regnskov og ruiner

1. Mats.Hansson siger:

Hej Thomas og Pernille!
    Vi önsker jer en riktig god jul i varmen og en forsat god rejse med spännande oplevelser samt takker for jeres fantastiske billeder, video og berättelser.
    Knus og kärlige hilsner
    Lis og Mats

• hoexbroe siger:

Og rigtig glædelig jul til jer to! Vi har haft 38 grader i dag (!!!) d. 22. december, så vi ville faktisk gerne lige skrue 10 grader ned for temperaturen, vores øl bliver jo varme mens vi drikker dem 🙂
      Vi glæder os til at kunne vise nye spændende oplevelser, men nu tager vi os lige nogle rolige dage julen over.
      Hav det skønt så længe!
      Kærlig hilsen
      Thomas

2. Hej Thomas og Pernille

Hyggeligt at møde jer i dag her på hostellet. Jeg ved ikke lige hvor jeg ellers kunne skrive, men jeg tager ud og snorkler i morgen kl 9 – har I lyst til at tage med? Vi håber Julie er frisk, men det er ikke sikkert. Jeg har talt med en dykkerbutik længere henne af gaden. Manden der siger det er til ca kl 12 og koster 30 dollars. Vi besøger to rev!
    Hvis I har lyst kan I evt skrive på facebook – Julie Svendborg – eller Viber 28716430. Hvis I har andre planer, så rigtig godt nytår! Vil med spænding læse med på bloggen 🙂 Vh Julie