Førstehåndsindtryk – Japan

En mellemlanding i Japan på vej fra Sydamerika til Filippinerne var alt der skulle til, før vi (igen!) lavede drastisk om på vores rejseplaner. Tanken om et land der på helt egen hånd, uden vestlig indblanding, har udviklet sig til et top-moderne samfund, der på alle parametre er med i udviklingskapløbet, var rigeligt til at vække vores nysgerrighed. De kunne jo ikke være helt normale de Japanaere, og som vi snart skulle finde ud af, er det ikke så mærkeligt, at levestandarten hér rangerer på højde med Vesteuropa.

Vi landede i Osaka, en ægte japansk storby der har vokset sig stor på industri og handel gennem byens havn. At komme fra Seoul og Sydkorea til Japan kunne umiddelbart tænkes at være en glidende overgang uden de store forskelle, men viste sig at være en stor omvæltning. Fra det næsten tåkrummende perfekte Sydkoreanske samfund, hvor op mod halvdelen af folk vi så gik i fine jakkesæt, og den anden halvdel i smart modetøj, til en helt anden stemning af løssluppenhed og frihed: Folk i bar overkrop, unge skatere i toget og en solid og fed stemning af arbejderby – et sted hvor folk ikke er bange for at få beskidte hænder og arbejde hårdt. Forestil dig at gå ned af østerbrogade, handle ind i Irma og se på fine lejligheder og smarte folk – for så at tage toget til Sydhavnen og gå i den lokale netto. Det er nok vores bedste bud på skiftet fra Sydkorea til Japan, når man lander i Osaka vel at mærke.

_MG_3530 Osaka   _MG_3598 Osaka
Vi går gerne ud og får en øl og et simpelt måltid et lille lokalt sted når vi trætte er ankommet til et nyt land. Japan var ingen undtagelse, og Pernille fik endda mulighed for at synge karaoke. Billedet til højre er taget fra toppen af byens varetegn, Osaka-Jô, udover centrum. Osaka-Jô blev bygget af intet mindre end 100.000 arbejdere der knoklede i tre år, og stod færdigt i år 1583. Målet var at udtrykke den enorme magt der lå bag foreningen af Japan – 32 år senere blev det indtaget og smadret, hvilket markerede et turbulent liv med nedbrændinger, plyndringer osv. Slottet man ser i dag er en kopi bygget i 1931, indrettet så sent som 1997 – så meget for stårslået historie.

Fra Osaka tog vi toget til Kyoto, der sammen med Tokyo udgør landets største trækplastre for turister fra alle verdens lande.

_MG_3809 Kyoto
17 unesco verdensarvssteder, på plussiden af 1600(!!!) buddistiske templer og alt hvad man som rejsende kan ønske sig af god mad og hyggelige områder. Kyoto er en lækker moderne storby, der af vores guidebog blev solidt placeret sammen med Rom, Paris og New York – byer man skal besøge før man dør.

Så hvad laver man i Kyoto? Vi gik virkelig mange kilometer, sugede atmosfæren til os fra de små gader i nærheden af bjergene, prøvede at begrænse antallet af templer, så på mennesker, fik taget billeder sammen med skoleklasser, spiste lækker mad fra både supermarkeder (billigere) og fra små lokale restauranter – og så var vi selvfølgelig ude og spise frisk sushi.. to gange 🙂

_MG_3605 KyotoKyoto var et mylder af skolebørn der, som alle os andre, skal have deres del opdragelse og dannelse i denne helt specielle by. Antallet af gange vi blev stillet op med en flok unger, kunne lede en til at tro, at vi var de eneste vestlige turister i byen.

_MG_3737 Kyoto    _MG_3606 Kyoto
Man skal lige vænne sig til at det omvendte hagekors, et ældgamle tegn der bl.a. har med sol, frugtbarhed og uendelighed at gøre, bruges flittigt i forbindelse med meget religiøst i østen. Til højre går vi bag tre smukke piger, klædt i traditionelle japanske klæder.

_MG_3722 Kyoto
Pernille skriver gode ønsker for fremtiden på en ofringspind i et helligt tempel. Så kan det kun gå godt!

_MG_3715 Kyoto _MG_3764 Kyoto
Den japanske have er et verdensomspændende fænomen, der i vores optik oftest er dårligt kopieret, malplaceret og kedelig. I Japan mestrer de heldigvis den stilrene og “perfekte” japanske have, og overalt i Kyoto kunne man finde små oaser med ældgamle templer, træer, buske og vandhuller i en skøn harmoni.

_MG_3809 Kyoto
Hvad der før var indlogering for pilgrimme og munke, er i dag åndehuller for turister såvel som lokale.

_MG_3847 Kyoto   _MG_3861 Kyoto
Imponerende konstruktioner, der må kunne give enhver tømrer våde drømme om hvordan huse burde blive bygget.

_MG_3880 Kyoto
Bambusskov i udkanten af Kyoto. Skoven er en af byens mest populære steder for alle os, der næsten ikke kan klemme mere tempelrelateret kultur ned.

_MG_3888 Kyoto
Pernille vandrer gennem bambusskoven. Mange steder i Japan var der utroligt stille på trods af store menneskemængder – så når man tilmed kom ud i skoven, herskede der en vidunderlig ro og fred. Læg mæke til den den fine farve bambusen har.

_MG_3933 Kyoto _MG_3947 Kyoto
Farvede lanterner og tusindvis af orange buer der slynger sig op ad bjergsiden sammen med stien. Der er kælet for detaljerne, og for turisterne, i Kyoto.

_MG_4058 Kyoto    _MG_4080 Kyoto   _MG_4095 Kyoto
SUSHI! Derhjemme er sushi en luksusspise, der i vores husholdningsbudget ikke får meget plads til at spille med musklerne. I Japan kan man heldigvis få den friskeste og lækreste sushi i verden, og endda til rigtig rimelige priser. Så vi flottede os, og var ude og indhente den “løbende sushi” to aftener i Kyoto. Vi blev RET mætte!

_MG_4159 Kyoto   _MG_4109 Kyoto
Fra Kyoto tog vi shinkansen – et af verdens hurtigste tog – til Tokyo. Med susende fart blev toget skudt gennem landskabet, og før vi vidste af det, stod vi midt i verdens største by – Tokyo.

Tak fordi du læste med om et lille udpluk af vores oplevelser i Osaka og Kyoto!

Kærlighed fra os begge

Reklamer
Dette indlæg blev udgivet i Østasien, Japan og tagget , , , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.