Fan Mountains

På alle ture ud i bjergene i denne del af verden føles det lidt som om, man er de første til at vandre netop dér. Der er ingen markeringer, og de stier, der er, er lavet af kvæg og derfor helt ubrugelige som vejvisere.
Vi var løbet ind i en polak i Khorog, der fortalte, hvor let det var at vandre i Fan Mountains. Der var én tydelig sti, det hele kunne gøres relativt hurtigt, og naturligvis var det ikke hårdt. Manden må have haft travlt med at overbevise sig selv om, hvor sej han var, for turen var både lang og hård og uden nogen form for indikation på, hvilket pas vi skulle over for at komme til vores destination. Heldigvis var det ikke vores første gang i bjergene, så vi formåede at finde frem til det rigtige bjergpas.
På trods af den stejle bjergside, den alt for tynde luft, smertende knæ, tilsyrende arme og skælvende ben kom vi frem til Kulikalon Lakes – en skål i (bjerg)landskabet, hvor der lå en perlerække af smukke smeltevandssøer omgivet af majestætiske, gletcherbeklædte bjerge, grønne græsgange og knudrede, forblæste træer, der så ud til at have overlevet her i tusindvis af år. Ord, billeder og videoer kan på ingen måde gengive så meget som en brøkdel af det overvældende indtryk, vi indåndede med den kølige, tynde bjergluft. Vi slog lejr tæt på bredden af den første sø og faldt i søvn til lyden af kælvende gletchere, et knitrende bål og ulvehyl. Kulikalon kan meget vel være det smukkeste sted i hele verden.

_MG_9452 Pamir Tadjik 1620+1080  _MG_9458 Pamir Tadjik 1620+1080
Vores Fan Mountains-tur startede en mørk eftermiddag i en lille gudsforladt by for foden af bjergene. Et regnvejr var på vej ind over, så vi valgte at tage en enkelt overnatning i byen, inden vi drog ud i bjergene. Det var tydeligt, at folk ikke var vant til at se turister, og vi udgjorde således underholdningen for alle aldersgrupper.

_MG_9475 Pamir Tadjik 1620+1080Thomas afprøver grej inden afgang. Vi havde anskaffet os noget diesel, som multi-fuel-brænderne (som navnet antyder) også skulle køre på. Dieselen i Tadjikistan er bare så dårligt, at det næsten var umuligt at få gang i. Efter en halv times baksen lykkedes det dog, og vi kunne glæde os over en varm ret dagen efter, da temperaturen begyndte at falde.

_MG_9488 Pamir Tadjik 1620+1080
Så kom vi afsted på endnu en hardcore vandretur. Uvejret var stadig godt i gang; heldigvis over bjergene i den modsatte retning. Vi kæmpede længe og intenst med at forcere den bjergside billedet er taget fra, og da vi endelig nåede dagens sidste bjergpas, var vi alle meget lettede (og trætte!).

_MG_9572 Pamir Tadjik 1620+1080
Jacob puster ud i den tynde luft på toppen.

_MG_9567 Pamir Tadjik 1620+1080
Thomas lignede også én, der havde kæmpet mod elementerne i de tadjikiske bjerge.

_MG_9559 Pamir Tadjik 1620+1080
Et par glade brødre bliver blæst godt igennem. Vi klare det!

_MG_9509 Pamir Tadjik 1620+1080
Pernille skulle liiige have fem minutter mere, før der blev smilet til fotografen:)

_MG_9634 Pamir Tadjik 1620+1080
Turen ned mod Kulikalon Lakes var betagende smuk. Mens solen langsomt gled mod horisonten, baksede vi vores trætte ben og brugte kroppe mod dalen og søerne under os.

_MG_9671 Pamir Tadjik 1620+1080
Jacob stopper op en sidste gang før de flade enge og nyder en storslået udsigt. Fan Mountains byder på storslået natur, ingen turister og eventyr rundt om hver eneste hjørne.

_MG_9687 Pamir Tadjik 1620+1080
Vi nærmede os det sted, vi havde udset os som lejrplads for natten – og det begyndte allerede at se rigtig, rigtig lovende ud!

Fan Mountains Fan Mountains
Smeltevandet fra de omkringliggende gletschere løb krystalklart og roligt forbi os i små, rolige bække. Ren idyl efter en hård dag på “stierne”.

_MG_9737 Fan Mountains (1)
Så bliver det nok ikke meget bedre… Vi slog lejr under et ældgammelt træ mellem smukke, mosbelagte sten. Foran os spillede aftensolen i krusninger på søen, og i det fjerne rumlede gletscherne som et voldsomt uvejr. Naturen viste sig denne aften fra sin absolut smukkeste side, og vi var dybt taknemmelige for det perfekte vejr, det hyggelige bål, den simple lejr, det bedste selskab og de vidunderlige omgivelser.

Fan Mountains
Et lille panorama fra lejren. Vi kommer nok aldrig til at glemme, hvor smukt der var i Fan Mountains….

_MG_9773 Pamir Tadjik 1620+1080 Fan Mountains
Tusindvis af funklende stjerner over os udgjorde aftenens underholdning, mens vores lille knitrende bål holdt os varme i den kolde bjergluft.

Smukkere og mere livsbekræftende bliver det ikke…

——————————–

Turen “hjem”

Afskeden med Fan Mountains måtte gerne have været en uge senere, men heldigvis har vi nu en hel masse at komme tilbage til, en dag i fremtiden. Fra bjergene havde vi en lang (virkelig, virkelig lang) transportdag tilbage til Dushanbe, og “hjem” til mordhotellet. På vejen skulle vi for anden gang igennem rædselstunnelen/tunnelen fra helvede, officielt kaldet Anzob tunnelen. Vi havde travlt med at holde vejret i de knap 25 minutter, turen gennem den sindsyge tunnel varede, så billedet herunder har vi nappet fra google.

The Tunnel from Hell.  Source : travazzle.com All rights reserved.
(billede fra travazzle.com)
Nå, så de har lukke tunnelen pga. oversvømmelse, hvor fornuftigt.” Nej, sådan foregår det bestemt ikke i Tadjikistan. Det meste af tiden er der kulsort, osen fra trafikken gør sigtbarheden elendig, vejen er mere hullet end overfladen på mars, og som om det ikke var nok, kører man slalom mellem enorme maskiner, der er efterladt i vejsiden. Dødsensfarligt og sundhedsskadeligt – det er ikke for sjov, at denne tunnel har en lang række uhyggelige kælenavne.

OBS: Der er desværre kun ét yderligere indlæg tilbage fra Centralasien, så hold godt øje med mailen! Tak fordi du læste med!

Kærlighed fra de tre rejsende 🙂

Reklamer
Dette indlæg blev udgivet i Centralasien, Tadjikistan og tagget , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Fan Mountains

1. Fedt at følge lidt med i jeres færden. Som I muligvis husker slog vi jo følge i nogle få dage i Peru og Bolivia 🙂
    Håber alt går planmæssigt med jer (y)

• hoexbroe siger:

Egon for pokker, fedt at du stadig er med på en kigger! Tak for sidst – det var nogle gode dage vi havde os 🙂 Jeg kan ikke huske om vi fik adressen på din side (vi skulle se dine billeder fra Thaifængslet) på papir eller hvad, men vi fik i hvert fald skilt os af med den, inden vi fik den set – så hvis du vil være så venlig, må du endelig sende den igen 🙂
      Alt er vel her hos os. Vi nyder, at vi endelig har fået nogle menneskelige temperaturer i Kaukasus-regionen.
      Vi sender venlige tanker din vej!